آزادی بیان بدون مبارزه با اسلام سیاسی ممکن نیست

مصاحبه با افسانه وحدت

در حاشیه کنفرانس کنفرانس در دفاع از آزادی بیان و درنقد اسلام سیاسی

 

انترناسیونال: قبل از هر چیزتوضیح مختصری از این کنفرانس بدهید. پانلیستها چه  کسانی بودند؟

افسانه وحدت: این کنفرانس در دفاع از آزادی بیان و علیه اسلام سیاسی برگزار شد و موفقیت بزرگی بدست آورد. مماشات روزمره دولت سوئد با اسلام سیاسی، طرح ارتجاعی آموزش آخوند سوئدی، برنامه "حلال تی وی" و دهها آوانس و باج های دیگر،روشنگری کردن خطاب به مردم وجلب افکار عمومی را هر چه ضروری تردر دستور کار ما قرار داده. این کنفرانس هم در همین راستا بود.

کنفرانس با نمایش فیلم Dog  موزیکال کمدی از لارش ویلکس شروع شد که به مدت ۲ ساعت ادامه داشت. این فیلم نقدی بود به خدا و مذهب بخصوص مذهب اسلام که به صورت طنز ساخته شده بود و با استقبال حاضرین روبرو شد. بعد از نمایش فیلم پانل بحث و گفتگو با حضورشخصیت های معروف و فعال علیه اسلام سیاسی، مینا احدی، مریم نمازی و همچنین مسئول اومانیستهای استکهلم اینگوار اومن اکلند، ربکا هی بینت، جنس گانمن و لارش ویلکس آغاز شد. گردانندگان این پانل من و الیس ولنر بودیم.

 مريم نمازي ضمن سخنانش اعلام کرد که آزادي بيان مطلق است و تحت هيچ شرايطي و به هيچ بهانه اي نبايد محدود شود. آزادي بيان بدون اجازه نقد مذهب بي معني ميشود.

 پانل بحث و گفتگورا من و الیس ولنر افتتاح کردیم. او پانلیست ها را معرفی کرد و من در صحبت افتتاحیه کوتاهی در دفاع از آزادی بیان از جمله تاکید کردم که نباید در مقابل اسلامیست ها کوتاه آمد بايد با قاطعيت تمام جريانات مرتجع اسلامي را به عقب راند و آزادي بيان نبايد قرباني مصالح دولتها و جريانات مرتجع اسلامي بشود. و در ادامه گفتم که بايد با شجاعت و قدرت در مقابل تعرض به آزادي بيان ايستاد.

 

اینگوار اومن مسئول اومانيستهاي استکهلم در بخشی از سخنانش گفت آزادي بيان يعني آزادي نقد و به مزاح کشيدن مذهب و بدون اين حق عملا آزادي بيان قرباني ميشود.

 مينا احدي اعلام کرد دفاع از آزادي بيان بدون مبارزه و حاشيه اي کردن نيروهاي ناقض آن غير ممکن است. يکي از موانع آزادي بيان در دنياي امروز وجود جريانات و جنبشهای  ارتجاعي اسلامي است. اگردر دوران رنساس کليسا مانع اصلی پیشرفت جامعه بود و بايد کنار زده ميشد، امروز يکي از موانع اصلي آزادي بيان اسلام سياسي است. بدون نقد و حاشيه اي کردن اين جنبش تضمين آزادي بيان ممکن نيست. اما در عين حال بايد ما  در اروپا در دو جبهه بجنگيم. هم عليه اسلاميها و هم عليه جريانات راسيست و فاشيست. زيرا فاشيسم اسلامي و فاشيسم اروپايي عليه آزادي بيان و حقوق مردم عملا در يک جبهه قرار دارند.

 

لارش ويلکس از جمله گفت تاکید من براي نقد اسلام و اسلام سياسي این است که بسياري از منتقدين و روشنفکران نميخواهند و يا ميترسند اين مذهب و نقش مخرب آنرا نقد کنند. توجه جامعه به من از اينجا ناشي ميشود. اگر منتقدين و روشنفکران زيادي پا به اين میدان ميگذاشتند حتما فضا طور ديگري بود.

 

 

انترناسیونال: هدف از برگزاری این کنفرانس چه بود و آیا به این اهداف رسیدید؟

افسانه وحدت: در سوئد جدال وسیعی  بین نیروهای سکولار و انساندوست از یک سو و سازمانهای مرتجع اسلامی که سعی دارند در همه جا ریشه بدوانند از سوی دیگرجریان دارد.  اسلامگرايان به شدت در صدد بسط و گسترش مراكز اسلامى و جارى كردن اسلام در زندگى روزمره خانواده های مهاجرين هستند. دولت هم که مرتب  دست نوازش به سرشان می کشد و خیلی راحت به آنها باج می دهد. ما سعی مان بر این است که افکار عمومی را به این امر جلب کنیم و علیه اسلامیزه کردن زندگی مهاجرین آنها را با این جنبش اعتراضی همراه کنیم. دفاع سرسختانه ما از آزادی بیان و دعوت از لارش ویلکس که اجازه نمایش فیلم اش را در هیچ کجا ی سوئد نداده بودند ویا در لحظات آخر، نمایش اش کنسل شده بود دیگر بر کسی پوشیده نیست. ما کاری کردیم و مسائلی را بیان کردیم که دیگران ازبیان آن می ترسند.

سال گذشته هم چند ماهی از اعلام اکس مسلم در سوئد نگذشته بود که لارش ویلکس به دلیل آنکه کاریکاتورمحمد را کشیده بود  فتوای قتل اش صادر شد. ما او را به یک سمینار تحت همین عنوان دعوت کردیم که انعکاس وسیعی پیدا کرد و تعداد قابل توجهی از مطبوعات سراسری و مهم در سوئد و دیگرکشور های اروپائی خبر را منعکس کردند که موفقیت زیادی بدست آورد. یکی از اهداف هر دو برنامه و همچنین فعالیت های اکس مسلم این است که اعلام می کنیم که آزادی بیان باید بدون قید و شرط باشد و هر کسی باید بتواند هر مذهبی را زیر سئوال ببرد و از هر دینی انتقاد کند. هر کسی باید بتواند هر جور کاریکاتوری از هر امام، پیغمبرو قدیسی بکشد، هر رهبر مذهبی را به ریشخند بگیرد و به مزاح بکشد. می خواهیم ترس مردم را بریزیم، به آنها دل بدهیم که علیه یک ارتجاع جهانی که به دنیا خون می پاشد، با تهدید و فتوا می خواهد هر صدای اعتراضی را ساکت کند با تمام قوا مقابله کنند. فکر می کنم کنفرانس در طول دو ساعت بحث و گفتگو در نقد اسلام سیاسی، کوشش آن در محدود کردن آزادی بیان در اروپا و فتوای قتل علیه روشنفکران و منتقدین اسلام و چگونگی راههای مقابله با این جنبش، به هدفش رسید.  

 

انترناسیونال: اسلامیها چه واکنشی نشان دادند؟ موقعیت اسلامیها الان در سوئد چگونه است؟

افسانه وحدت: ساعاتی قبل از شروع کنفرانس تعدادی از افراد وابسته به سازمانهای اسلامی در محل کنفرانس تجمع کرده و در اعتراض به نقد ما از اسلام  نماز خواندند. می خواستند جو ارعاب و وحشت بوجود بیاورند و سمینار را به هم بزنند که موفق نشدند. ما حتی گفتیم که می توانند  در وقت سئوال و جواب شرکت کنندگان صحبت کنند و حرفشان را بزنند ولی آنها فقط برای ایجاد رعب آمده بودند.  با شروع سخنرانی لارش ویلکس چند نفر ازآنها حتی در داخل سالن قصد ایجاد تشنج را داشتند. با اخراج يکي از آنها بوسيله برگزار کنندگان، کنفرانس به کار خود ادامه داد.

دو نفرازچپ های ناسیونالیست از یک انجمن سوئدی که با اسلامی ها آمده بودند و همیشه سیاست های نسبیت فرهنگیشان آنها را در کنار حامیان اسلام سیاسی قرار داده هم سعی در به هم زدن جلسه را داشتند که خنثی شد.

 اسلامیها در سوئد بیش از هر زمانی از چپ و راست سعی در گرفتن امتیاز دارند. این که توانستند به راحتی در یک کشورسکولار صاحب یک برنامه تلویزیونی شوند یک افتضاح سیاسی است . یکی از دختران جوانی که برنامه تلویزیونی حلال تی وی را اجرا می کند چند وقت پیش از همان تریبون تلویزیون دولتی و سراسری از سنگسار دفاع کرده بود. در این برنامه هم تبلیغ می کنند که حجاب خوب است و برابری زن و مرد در اروپا به زیاده روی دچار شده. تبلیغ می کنند که به جامعه مربوط نیست وقتی زن و مرد تصمیم می گیرند در خانه برابر نباشند. بعضی کارها مردانه است و برخی زنانه. یکی از امامان عقب مانده که مواضع ضد انسانی و به شدت ضد زنش بر هیچکس پوشیده نیست بزودی بهداری "زنان مسلمان" را دائر می کند. سال گذشته پیشنهاد داد که خانواده های مسلمان بایستی از قوانین شریعه تبعیت کنند و خواهان  قانون مجزا برای خانواده های مهاجر شد که با اعتراضات وسیع روبرو شد و راه به جائی نبرد. مدیر مدرسه اسلامی چند وقت پیش در مصاحبه ای در روزنامه های سوئد گفته بود که زنانی را که خیانت می کنند بایستی سنگسار کرد و دست دزدان را برید و اینگونه مجازات ها جرائم را کم می کند. این شخص هنوز مدیر است. نهاد های زیادی از جمله "کودکان مقدم اند" از این شخص به نهادهای دولتی مربوطه شکایت کردند. باج دهی به نیروهای مرتجع اسلامی  فقط سیاست دولت سوئد نیست. دول غرب در ضدیت با چپ، به دلیل رابطه اقتصادی حسنه شان با دول اسلامی و ترس از فتوا و تروریسم، حقوق بشر و آزادی بیان را به آسانی می فروشند. کوششی که سازمان ملل و وزرای اتحادیه اروپا در محدود کردن آزادی بیان و حقوق بشر تحت عنوان ممنوع کردن توهین به ادیان کردند در همین راستا بود.

 

انترناسیونال: استقبال مردم و رسانه ها از کنفرانس چگونه بود؟

افسانه وحدت: تعداد شرکت کنندگان قابل توجه بود. تعدادی بعد از برنامه ما را به ادامه مبارزه تشویق کردند و ابراز خوشحالی می کردند که سازمانی مثل اکس مسلم هست که مسائلی که دیگران جرات ابراز آن را ندارند در سطح جامعه مطرح می کند. ایمیل های زیادی از شرکت کنندگان دریافت کرده ایم که دوست داشتند عضو شوند و یا سوال داشتند. حقیقت این است که اکثریت مردم از دخالت مذهب در ارکان جامعه متنفرند. از آثار منفی چنین دخالتی تجربه تاریخی دارند ومدافع سکولاریسم هستند. درسوئد هم همه  این مسائل با اعتراضات شدید سازمان ما و جامعه روبرو شده. و پاسخ جامعه در اعتراض به این مسائل بیشتر از انتظار ما بوده که امیدوارم به نتایج خوبی هم برسد.

روزهاي قبل از کنفرانس من ولارش ویلکس در رسانه های سراسری سوئد مصاحبه کردیم و در مورد این سمینار و اهداف اش گفتیم. همچنین آفیش این سمینار در سطح وسیعي در شهر استکهلم توزیع شده بود. درسمینار هم تعدادی از رسانه های مهم سوئد شرکت داشتند. حضور TT خبرگزاری رسمی سوئد، تلویزیون ۲۴ ساعته دولتی و چند روزنامه از جمله DN، داگنز نی هتر و SvD،سونسکا داگ بلادت نشان از اهمیت این سمینار می داد. تقریبا تمامی روزنامه های کوچک و بزرگ محلی در مورد این سمینار نوشتند.*