بازگشت به صفحه اطلاعیه ها

طنین شعار "نه به تبعیض جنسی در ایران" در خیابانهای استکهلم!

 

تظاهرات و مراسم 8 مارس در استکهلم

 

تظاهرات در مرکز استکهلم:

تظاهرات 8 مارس در یکی از میدانهای اصلی شهر استکهلم به نام "سودرمالمتوری" از طرف کمیته برگزار کننده 8 مارس، مرکب از احزاب، انجمنهای سوﺋدی، "علیه تبعیض­ سازمان دفاع از حقوق زن و احزاب و انجمنهای دیگری فراخوان داده شده بود. ما بطور جداگانه نیز با انتشار فراخوان به زبان های سوﺋدی و فارسی از مردم دعوت کرده بودیم که در این تظاهرات شرکت کنند. تظاهرات قرار بود ساعت 6 بعدازظهر شروع شود. ما طبق قرار قبلی ساعت 3 بعدازظهر در محل حاضر شدیم و با برپایی میزهای اطلاعاتی و کتاب، نمایشگاه عکس و نشان دادن اسلاید شو، تبلیغات خود را علیه حکومت اسلامی آپارتاید جنسی در ایران، شروع کردیم. پخش اطلاعیه به زبان سوﺋدی، بادکنکهای رنگی با نقش 8 و شعارهای 8 مارس، صورت فعالین که با یک 8 سرخ مزین شده بود، فروش تی شرت مخصوص 8 مارس با شعار سرنگون باد آپارتاید جنسی و نقاشی لارش ویلکس هنرمند منتقد اسلام در سوﺋد، نمایش اسلاید شو که با موزیک همراه بود، باندرولهای سرخ 8 مارس، میدان را به سرعت به تب و تاب آورد و توجه مردم را به غرفه ما جلب کرد و همگی را به وجد آورد. نمایش اسلاید شو، پخش اطلاعیه و تبلیغ شفاهی دوستان ما تا دقایقی قبل از تظاهرات ادامه داشت. تظاهرات بیش از هر سال با استقبال مردم مواجه شده بود. ما با باندرولهای سرخ و پلاکاردها و آفیش های رنگی 8 مارس که شعارهایی در محکومیت جمهوری اسلامی به عنوان یک حکومت آپارتاید جنسی را در بر داشت، مشعل در دست و با صدا درآوردن سوت هائی که به گردن داشتیم، تظاهرات را شروع کردیم. در طول مسیر راهپیمایی مردم با شور و شوق شعارهای زنده باد هشت مارس، آزادی و برابری، نه به مذهب، نه به آپارتاید جنسی را با صدای بلند تکرار می کردند. در این تظاهرات حدود ۲۰۰۰ نفر شرکت کردند۔ خبرنگار رادیو و تلویزیون آمریکا از این تظاهرات، نمایشگاه عکس و میز اطلاعاتی، گزارش مفصلی تهیه کرد و با مهناز ماسوری مصاحبه کرد.

مراسم 8 مارس

مراسم 8 مارس در ساعت 8 شب در سالن شیستا ترف استکهلم، با خوشامد گویی و سخنرانی مهناز ماسوری عضو شورای مرکزی علیه تبعیض- سازمان دفاع از حقوق زن، شروع شد. وی با تبریک صدمین سالگرد 8 مارس، گفت" متاسفانه هنوز ستم و تبعیض علیه زنان در اشکال کوناگون و به درجات مختلف در گوشه و کنار دنیا وجود دارد۔ ولی به یمن تلاش های انسانهای بیشماری که نیروی خود را در ۸ مارس نیز به نمایش می گذارنداین وضع می تواند  تغییر کند و می توان یک دنیا بهتر و جامعه ای برابر را ساخت۔" وی در پایان سخنانش همگان را دعوت کرد که به تشکل علیه تبعیض که ظرفی است برای مبارزه مشترک ما، بپوندند. سیما بهاری از طرف حزب کمونیست کارگری سخنرانی کرد. وی ضمن تبریک 8 مارس گفت "هنوز بعد از گذشت صد سال در جایی در این دنیا به نام ایران، زنان سنگسار می شوند، شهروند درجه دوم به حساب می آیند و وحشی ترین قوانین تبعیض آمیز اسلامی بر جان و زندگی آنان، حکومت می کند. وی در ادامه به جنبش آزادیخواهانه و برابری طلبانه مردم در ایران اشاره کرد و گفت "سرکوب اسلامی جامعه و زنان یکطرف ماجرا است و  آنطرف یک جنبش عظیم ضد تبعیض، آزادیخواه و برابری طلب وجود دارد که روز به روز گسترده تر، عمیق تر و رادیکال تر می شود". سیما بهاری در پایان حاضرین را به پیوستن به حزب کمونیست کارگری دعوت کرد. آذر پویا، پیام مهین علیپور دبیر علیه تبعیض را برای حاضرین قرائت کرد. آزاده آقاجانی یکی از جوانترین اعضای حزب کمونیست کارگری نیز درباره ضرورت برگزاری 8 مارس سخنرانی کرد که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

در ادامه برنامه، اسلاید شو 8 مارس نمایش داده شد و سپس تآتر "تبعیض جنسی در دانشگاه" توسط گروه تآتر "دنیای نو" به اجرا درآمد که با استقبال گردم حاضرین مواجه شد. در ادامه گروه رقصنده رقص مدرن و اورینتال، برنامه ای زیبا اجرا کردند. نکته بسیار جالب مراسم شرکت وسیع گروه های مختلف سنی از جمله جوانان زیادی بود که با شوق و ذوق فراوان 8 مارس را جشن گرفتند. دراین مراسم حدود ۱۵۰ نفر شرکت داشتند۔

 

عليه تبعيض - سازمان دفاع از حقوق زن

٨ مارس ٢٠٠٨

‏‏